Per woord, per uur, per pagina of per project

Sommige tekstschrijvers berekenen hun tarief per woord of per uur, andere tekstschrijvers offreren per pagina en weer een andere groep hanteert projectprijzen. Ik reken mezelf tot die laatste groep. Je huurt geen tekstschrijver in voor een aantal woorden, uren of pagina's; je huurt een tekstschrijver in voor het beteksten van een project. Zo'n project gaat over veel meer dan het schrijven van een tekst.

Het gaat over het begrijpen van de opdracht en de opdrachtgever.
Het gaat over het aanvoelen van het doel en de doelgroep.
Het gaat over het juist kunnen verwoorden en verwerken van het achterliggende concept.

Daarom werk ik in eerste instantie graag met projectprijzen. Bijkomend voordeel is dat bij een projectprijs iedereen altijd precies weet wat er wanneer en tegen welk tarief opgeleverd wordt. Overzichtelijk voor mij en overzichtelijk voor jou. Geen verrassingen achteraf en mocht er tijdens het project iets veranderen, dan passen we daar gewoon de projectprijs op aan.

Hoe bereken je dan zo'n projectprijs?

Voor het berekenen van de projectprijs schat ik het aantal uren in dat ik met de schrijfopdracht bezig zal zijn. Dat geschatte aantal uren bestaat bijvoorbeeld uit: kennismaking, voorbereiding, projectoverleg, inlezen en het daadwerkelijke schrijven van de benodigde teksten. Het geschatte aantal uren vermenigvuldig ik vervolgens met € 75,- (exclusief btw). Zo kom ik aan de gevraagde projectprijs. 

Maar dan betaal ik toch eigenlijk gewoon een uurtarief?

Eigenlijk wel hè ... ? Alleen krijg je van mij de garantie dat je niet meer betaalt dan het geoffreerde bedrag. Offreer ik te laag, dan schiet ik erbij in. Offreer ik te hoog, dan betaal je alleen het daadwerkelijk door mij bestede aantal uren. Het is voor mij belangrijk om een goede band op te bouwen met de mensen waar ik voor werk. Een groot deel van die band bestaat uit vertrouwen en financiële tegenvallers werken daar niet aan mee. Vandaar mijn voorkeur voor een projectprijs en vandaar de bij-Betekst-betaal-je-nooit-te-veel-garantie.

En als we een grote of een terugkerende opdracht voor je hebben?

Tja. Dan hangt het tarief af van de frequentie en/of de grootte van die opdracht. Kom je met een bijzonder interessante schrijfklus (wat inhoud of wat omvang betreft), dan kan het zijn dat je maar € 70,- of zelfs maar  € 65,- per uur betaalt. Gaat het om een terugkerende opdracht, dan geef ik daar de eerste keer een offerte voor af met een inschatting van het aantal uren. De volgende opdrachten factureer ik achteraf, tenzij we anders zijn overeengekomen.

Algemene voorwaarden

Download algemene voorwaarden

Technisch commercieel

Na de opleiding tot marineofficier en mijn studie communicatiewetenschap kwam ik in dienst bij Nuon en later bij Technische Unie. Niet als technisch schrijver, maar in eerste instantie als communicatiemedewerker en later als communicatieadviseur. Twee functies waarin ik veel heb geleerd over het communicatievak én over techniek, logistiek en de groothandel.

Lees meer

Taaltactiek (framing)

Sjoemelsoftware is verkozen tot het woord van 2015. Je weet het vast nog wel. Volkswagen had massaal de software in haar dieselauto’s gemanipuleerd en moest diep door het stof. De lekkere alliteratie van de twee essen. De louche ondertoon van het eerste deel van het samengestelde woord. Sjoemelsoftware dekt gevoelsmatig precies de lading van het schandaal. Dat maakt het tot een krachtig staaltje framing.

Lees meer

Communicatiekracht

Zoek je iemand die een communicatieproject kan begeleiden? Heeft je team tijdelijk versterking nodig? Neemt een medewerker een paar maanden vrij en wil je hem of haar sabbaticaal vervangen? Ik ben vier dagen per werkweek beschikbaar en ik stel me graag persoonlijk aan je voor.

Lees meer

Contentcreatie & contentmanagement

Het maken en plaatsen van content kost tijd. Veel tijd. Content is niet iets wat je kopieert. Content is iets dat je creëert. Volledig afgestemd op je doel en je doelgroep. Met als uitgangspunt je strategie. Liefst natuurlijk zo dagelijks mogelijk. Voor veel ondernemers en bedrijven zonder eigen communicatiepersoon of –afdeling is dagelijkse contentcreatie onbegonnen werk. Herkenbaar?

Lees meer

Sjoemelsoftware is verkozen tot het woord van 2015. Je weet het vast nog wel. Volkswagen had massaal de software in haar dieselauto’s gemanipuleerd en moest diep door het stof. De lekkere alliteratie van de twee essen. De louche ondertoon van het eerste deel van het samengestelde woord. Sjoemelsoftware dekt gevoelsmatig precies de lading van het schandaal. Dat maakt het tot een krachtig staaltje framing.

Verwoord potentieel verlies

Ook als ondernemer kun je framing inzetten om je boodschap overtuigender over te brengen. Een tip:

  • Probeer concreet onder woorden te brengen wat het een potentiële klant kost, wanneer hij niet met jou in zee gaat.

Spelfouten kosten je klanten

Een mogelijk verlies vinden we namelijk veel indrukwekkender dan een mogelijke winst. Als communicatiewetenschapper kan ik je garanderen dat spelfouten in je web-, brochure- of foldertekst afbreuk doen aan je betrouwbaarheid. Spelfouten kosten je klanten. Zo simpel is het.

Dus heb je me niet nodig om iets voor je te framen, neem dan zo snel mogelijk contact op voor een grondige controle van je bestaande teksten!

De basis van Framingnone Download document (PDF)

Na de opleiding tot marineofficier en mijn studie communicatiewetenschap werkte ik in loondienst bij Nuon en Technische Unie. Ik ging niet aan de slag als technisch schrijver, maar in eerste instantie als communicatiemedewerker en later als communicatieadviseur. Twee functies waarin ik veel heb geleerd over het communicatievak én over techniek, logistiek, bouw, zakelijke dienstverlening en de technische groothandel.

Technisch schrijver

Ik zie mezelf niet als technisch schrijver. Een technisch schrijver heeft - volgens het o zo betrouwbare internet - meestal een technische achtergrond en is in staat ingewikkelde handleidingen te schrijven en zelfs te vertalen. Ja, ik heb bij de marine gezeten. Ja, ik heb bij technische bedrijven gewerkt. Ja, ik zou best een ingewikkelde handleiding kunnen schrijven, maar vraag me niet die ook te vertalen. Kortom, ik durf mezelf geen hardcore technisch schrijver te noemen.

Technisch commercieel tekstschrijver

In plaats van technisch schrijver noem ik mezelf liever technisch commercieel tekstschrijver. Wat ik goed kan, is de techniek achter een dienst of een product op een begrijpelijke en commerciële manier verwoorden. Energie, accu's, batterijen, luchtfiltratie, schepen, installatiemateriaal, logistiek, sanitair, spreidpluggen. Ik vind het allemaal interessant en ik schrijf er graag over.

Zoek je iemand die een communicatieproject kan begeleiden? Heeft je team versterking nodig? Neemt een medewerker een sabbatical en wil je hem of haar tijdelijk vervangen? Ik ben vier dagen per werkweek beschikbaar en ik stel me graag persoonlijk aan je voor.

Weet je wat ... ik begin als mezelf!

Na het afronden van het vwo, bracht ik drie jaar door bij de Marine als officier in opleiding. Ik kwam erachter dat de Marine niet mijn maatschappij was en besloot Communicatiewetenschap te gaan studeren. Ik studeerde af in de richtingen Marketingcommunicatie en Corporate Communicatie, ging werken bij Nuon en later bij Technische Unie en besloot in 2010 als mezelf te beginnen. In mijn CV rechts van deze tekst lees je een uitgebreider verhaal over mijn achtergrond.

Je kunt me inzetten als:

  • Communicatieadviseur
  • Projectleider
  • Communicatiemedewerker
  • Redacteur
  • Tekstschrijver
  • Communicatief manusje van alles
Mijn CVnone Download